top of page

תנשמי , תרגול של כמה דקות להורדת רמת המתח והחרדה

הימים לא פשוטים, הייתה תחושה שיצאנו מהמתח של הקורונה, שהחיים חוזרים למסלולם, טיולים, מסעדות, מלונות, תוכניות לחג השבועות והנה, ללא התרעה מראש מלחמה. אני גרה בכפר אביב, ארבעת הילדים בבית, הבעל גוייס למילואים מבלי לדעת מתי יחזור, תחושה של חוסר וודאות.

החלטתי שאני לא מעמיסה על עצמי, לא נלחמת, עושה מה שטוב ובא לי ( כמו לכתוב פוסט), לא מכריחה אף אחד לסדר, להיכנס לזום, לא נכנסת למאבקים מיותרים, הרי לכולם לא פשוט. יחד עם זאת, התפקיד החשוב ביותר שלי כרגע, ליצר בבית אוירה בטוחה, רגועה כמה שיותר ונוחה. איך עושים את זה ?





להרגיש פחד, חשש ותסכול זה נורמלי בתקופה כזו. הפחד מטרתו להגן עלינו לשמור עלינו מפני סכנות - הוא הכרחי וחשוב להישרדות. אבל מה קורה כשנמצאים כל הזמן במצב של פחד והאם יש אפשרות להוריד את רמות הפחד ואפילו לשלוט בו ?


המוח שלנו נועד לשמור עלינו, לכן כאשר הוא מזהה משהו מאיים כסכנה הוא יכול להגיב בכמה דרכים קיפאון, בריחה או התקפה. כשהמוח מרגיש כך הוא מפריש הורמוני דחק - קורטיזול הם לאותו רגע של ההתקפה וההישרדות נחוצים אבל כשהם נמצאים ברמה תמידית בגוף בכמות גבוהה הם פוגעים במערכת החיסונית של הגוף.

כל זה ברור לנו, הרי כולנו יודעות שלחץ זה לא דבר טוב, ידעתן שהוא אפילו גורם לנו להראות מבוגרות יותר?? עכשיו בכלל הלחצתי.


המצפון גם מתעורר, איך אני חושבת ורוצה להרגיש טוב כשהמצב גרוע, כשיש מלחמה, הרוגים והרס, מה אני אגואיסטית? אבל חשוב להרגיש טוב כדי שנוכל לתפקד ועל מנת שנשמור על בריאותנו, אם נרגיש טוב, זה לא אומר שאנחנו "גוזלות" את זה ממשיהו אחר להפך, יהיה לנו אפשרות לתרום ולעזור לאחרים, או לפחות להיות בתגובות נעימות לאחרים ובעיקר למשפחה שלנו.


אז מה עושים ? האם אפשר להוריד את רמת החרדה שלנו ? כן!!!!

*צילום : כרמית סמילה, צולם בטיול נשים למצפה רמון.


לשתול מחשבות : רבי נחמן אמר ששתי מחשבות לא יכולות לדור בראש בו זמנית, כלומר אם יש לנו מחשבה אנחנו לא נחשוב מחשבה אחרת. אז במקום לחשוב מחשבות שמלחיצות אותנו ולחשוב על תרחישים שלא קרו, לשתול מחשבה טובה ולשנן אותה לאורך כל היום. בהתחלה זה ירגיש מאולץ ולא טבעי אבל זה ישפיע. המחשבה שלנו קודמת לרגש ולכן אם נכניס לעצמנו מחשבות טובות גם הרגש ישתנה. אפשר לומר לעצמי, למשל : עכשיו אני רגועה. עכשיו טוב. אני מוצאת בתוכי שקט.

כשיש אזעקה : אני במקום מוגן, אני בטוחה, זה יעבור עוד כמה דקות.



נשימות עמוקות : להכניס אויר ולנפח את הבטן לספור ארבע שניות ואז להוציא את האויר

בספירה של שמונה - כלומר להוציא אויר באיטיות. משפיע פלאים.



מים קרים - לשתות לאט ולברך "המים האלה בריאים ומרגיעים אותי".


לחייך ואם אפשר גם לצחוק - גם אם מאולץ ולא טבעי, אנחנו "עובדות על המוח" - מפרישות אנדרופינים שמפחיתות מתח ומעלות את המצב רוח, שמתן לב כמה אנחנו מרגישות טוב אחרי צחוק משחרר?! אולי יחשבו שהשתגענו אבל בינינו - גם ככה אנחנו משתגעות לא? אז לפחות משמחה.


חיבוק // שיחה טובה עם חברה = מגע ושיחה עם אנשים קרובים. קשר עם אנשים הוא גורם הכרחי בהורדת לחץ. חשבו על חברה טובה שכיף לך לדבר איתה ותתקשרי, לא ווטס אפ אלא שיחה טובה.


מוסיקה טובה, כן כן, אפשר לכבות את הטלוויזיה, הכתבים יסתדרו גם בלעדיך ואם תהיה אזעקה כבר תשמעי. להקשיב למוסיקה, להרגיש אותה.


הבעת רגש - לא לפחד לכתוב לעצמך במחברת מה את מרגישה, לקבל את התחושות של הדאגה, פחד, כעס, תסכול , לא להלחם בם, פשוט לראות אותן, להבין שהם קיימים כרגע וזה הכי נורמאלי.


בתמונה :ליטל בטיול ברומניה.


לצאת לכמה דקות החוצה : להביט לשמיים, להרגיש את הרוח, השמש, להקשיב לציוץ הציפורים - להיות חלק מהטבע הגדול, לומר לעצמך מה את רואה, שומעת, מריחה, להפעיל את החושים וכך להתרכז בכאן ועכשיו.


להתבונן בתמונות מהעבר או לחשוב על משהו שעושה לך טוב, חופשה שהיית עם אהובים, חופשה שאת מתכננת בעתיד. המוח שלנו לא מבדיל בין עבר לעתיד, שימוש בדמיון עוזר מאוד.



בתמונה רגע טוב ומקום שאני מתגעגת אליו.



ספורט - הגוף מפריש אנדרופינים שהם הורמונים שמורידים לחץ, אי אפשר לצאת לרוץ אז בבית, קצת לקפוץ , אירובי, הליכה בתוך הבית.



תזכרי, הכל זמני, זה יעבור, עוד נדע ימים טובים מאלה.

אשמח שתכתבי לי, מה עוזר לך להרגיש טוב בימים אלו ? ובכלל, הפוסטים שלי פה בבלוג מלאים ברעיונות לאופטימיות, יצירתיות והגשמת חלומות, מוזמנת להרשם ולקרוא עוד.











170 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page