top of page

חבל אומבריה ה"אחות הפראית של טוסקנה"

עודכן: 27 בפבר׳ 2023

אומבריה , איפה זה אומבריה ? מה אפשר לראות ולעשות באומבריה?

חזרנו לפני מספר ימים ממסע נשים בחבל אומבריה.

יש לי רומן עם חבל ארץ זה כבר למעלה מחמש שנים, כתבתי בעבר פוסטים על המקום, אבל מטיול לטיול אני מוצאת מקומות חדשים ומיוחדים ולכן אני מסכמת פה את המקומות שביקרנו בהם.


טיול נשים, קבוצה של 17 משתתפות, רובן מגיעות לבד, לרובן זו התנסות ראשונית במסגרת כזו של לטייל בטיול מאורגן אבל אחר, שמפגיש אותנו עם עצמנו, בשיחות עומק, בקצב אחר ששונה מטיול רגיל.


נחתנו ברומא, ומשם נסענו לעיירה גונדלפו, לאגם אלבה.

אני אוהבת ביום הראשון להביא את הנשים למקום שיתן תחושה של וואו, לתחושה של "לכאן לא אגיע לעולם לבד" או, מה? אני באמת הולכת להכנס עכשיו למסעדה הזו? בחיים לא הייתי חושבת להכנס לכזו מסעדה אם לא הייתי חלק מטיול שכזה.

האיטלקיים מחשיבים מאוד את הפרטים הקטנים, כל הפרטים הקטנים מתחברים יחד ויוצרים את החוייה. החוייה היא לא רק החוויה הקולינארית אלא גם החוייה האסתטית.






יש משפט באיטלקית שהוא מבחינתי אומר הרבה על ההווי של האיטלקיים ואני חושבת שאם נוכל לאמץ אותו במהלך הטיול, ההנאה תהייה אדירה. "la dolce di non far niente" - "המתיקות בלא לעשות כלום". אנחנו בתרבות מערבית של מה עשיתי, מה הספקתי, במיוחד כנשים, אוהבות להרגיש שאנחנו בעשיה, שאנחנו פרודוקטיביות. דווקא בחופשה יש מקום להיות, להרגיש, להבין מה אני מרגישה עכשיו, לעצור ולהתבונן.

אז מה עושים ואיפה מטיילים באומבריה : אפשר לקחת את אומבריה כיעד מרכזי בטיול. נחיתה ברומא והשכרת רכב והגעה לאיזור אומבריה. ממליצה על חמישה ימים בחבל מקסים זה.


עיירות מומלצות באומבריה :

  1. העיירה אסיזי, נחשבת כקדושה לנוצרים בזכות פרנצ'סקוס הקודש שגר באסיזי, עד נולד לסוחר עשיר שעסק בצרפת ( לכן גם קרא לבנו פרנצ'סקו = צרפת) ולקראת אמצע שנות העשרים לחייו הוא החל לתקשר עם בעלי חיים ולראות את חזיון האל. הוא דיבר על חזרה בתשובה ועל אמונה באמצעות פשטות ואפילו עוני - זו הייתה בשורה חדשה בנצרות. כיום יש מסדר בשם פרנצ'סקוס הקדוש והנזירים הפרנצ'סקנים לבושים גלימות עבות חומות עם שרוך ונועלים סנדליים תנכיות.


יש לציין כי לאסיזי יש גם היסטוריה ותרומה ליהודים בתקופת השואה. עם הכיבוש הגרמני נקלטו כ 300 יהודים באסיזי, הבישוף המקומי וצוות הנזירים הפכו את אסיזי למקום מקלט ליהודים. הכנסייה הפכה למקלט ואנשי הכמורה סיפקו ליהודים מסמכים מזוייפים והצילו זקנים, ילדים ונשים.



2. העיירה ספלו : עיירת ימי ביניים שמפורסמת בזכות פסטיבל הפרחים שנערך יום אחד בשנה שבה שטיחי פרחים מכסים את סמטאות העיירה. זה מתרחש באמצע חודש יוני, לכבוד חג הלחם והיין הקדושים. לאירוע קוראים infiorate. כל פרחי המרבדים הם פרחי בר שלוקטו בטבע. עלי כותרת צבעוניים טריים או מיובשים. כל היופי הזה נועד לסמן את דרכה של התהלוכה הדתית בהובלת הבישוף. (השנה הפסטיבל מתקיים בתאריך 18-19 ביוני ואני שם עם קבוצה). אבל למי שלא מספיק להגיע דווקא בתאריכים האלה, לבקר בספלו זו חוייה מדהימה לאורך כל השנה. היא יפה ונותרו בה שרידים עתיקים מתקופת ימי הביניים, יש בה חנויות בוטיק מושקעות ומיוחדות ובנוסף העיירה מיוחדת בתחרות סמטאות הפרחים שנערכות כמה פעמים בשנה ובכל סמטא יש גם לוח עם השגי הסמסטא, באיזה שנה היא זכתה בתחרות ובאיזה מקום.


3. העיירה רזיליה resiglia - מעין מוזיאון פתוח. מקום בו בין הבתים זורמים נהרות ומפלים שבעבר אנשי העיר ניצלו את המים לייצור אריגי בדים, לשטיפתם וליצור קמח בזכות תחנת הקמח. זו עיירה קטנה ויפה שכיום מתגוררים בה כעשרים אנשים שעוסקים בשימור המקום והמסורת.




טבע ומים באומבריה :

אומבריה נקראת גם האחות הפראית של טוסקנה וגם הלב הירוק של איטליה מאחר ויש בה עצים שלאורך כל השנה ירוקים ולא נשירים. הסיבה לכך היא גם העובדה שאומבריה משופעת במים.

אחד המקומות היפים והשקטים שכדאי לעשות בהם הפסקה לטיול קצר ונעים הוא מעיינות קליטונו fonti dei clituno - בריכות מים צלולים שקרויים על שם האל קליטונו. הסוחרים שהגיעו מהים האמינו שהאל מביא להם מזל ולכן עצרו במקום לברך אותו.



מפלי השיש La cascata dellle marmore : לא יאומן אבל אלו מפלים מלאכותיים שנוצרו עוד בתקופה הרומית. גובהם של המפלים הינו 165 מטר ואלו המפלים המלאכותיים הגבוהים ביותר בעולם. הם נוצרו על מנת לנקז את כמויות המים שהגיעו מנהר הולינו ויצרו שיטפונות בעיירות הסמוכות. היום המפלים האלה משמשים לייצור חשמל. פעמיים ביום פותחים אותם לטובת התיירים המגיעים ואז גם אפשר לראות את עוצמת המים כשהמים מתחילים לזרום.


ומה אוכלים באומבריה ? את זה אשאיר לפוסט הבא. אז למי שנהנתה והרגישה שהיא טיילה איתי באמצעות הכתיבה והתמונות, אשמח שתכתבו לי, ושתרשמו באתר על מנת שתוכלי לטייל איתי בוירטואלי כאן, או בטיול אמיתי. כי גם את יכולה - יש לך כנפי רוח.


להתראות במסע הבא

ואם את רוצה להצטרף מוזמנת להיכנס לאתר ולראות את התאריכים החדשים ומקווה שנשארו מקומות.

רות רונן.

1,097 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page