top of page

איטליה חבל אומבריה

עודכן: 12 באפר׳ 2023


עיירות ימי ביניים, המפל הכי גדול ומלאכותי בעולם מתקופת הרומאים, רכבל בעמידה שעולה למרומי ההר עם נוף נפלא, פטריות כמהין ועיר המתים,שמתפוררת על צלע הר ובה שבעה תושבים.

ברוכות הבאות לחבל אומבריה - איטליה שלא הכרתם.

civita di bagnoreggio

ארבע שנים גרתי באיטליה בגנואה, ומעולם לא שמעתי על חבל אומבריה. כל ישראלי שנוסע לאיטליה נוסע לאגמים / לטוסקנה או לרומא.. אבל מעטים נוסעים לחבל אומבריה היפה.

בפוסט זה אני רוצה להמליץ לכם על חבל אומבריה. אפשר לשלב את העצירה בדרככם מרומא לטוקסנה ( זה בדיוק בין חבל לאציו- רומא, לבין טוסקנה) או להתמקד רק בחבל אומבריה. בפוסט זה אני כותבת לכם על כמה נקודות מקסימות בחבל אומבריה שכדאי לבקר בהם.

יצאנו 14 נשים לטיול נשים באיטליה.ארבע מתוכן לא היו מעולם באיטליה וזה ריגש אותי ואפילו קצת "הלחיץ", האחריות עליי שהן יתאהבו בארץ היפה הזה...הרי כולם מדברים על איטליה.

אי אפשר לחוות את איטליה מבלי לשתות יין ולאכול. התחלנו את היום בעצירת קפה וקוראסון כבר בדרכנו לעיירה הראשונה.

איטלקים ואוכל :

האיטלקים אוכלים את ארוחת הבוקר שלהם שהיא קפה וקוראסון בבר מקומי בעמידה - בדרכם לעבודה( קפוצ״ינו הכוונה ל"הפוך" ואם תבקש קפה תקבל קפה אספרסו. קוראסון באיטלקית נקרא בריוש או בריוש אלה קרמה- קוראסון עם מילוי) .

ארוחת הצהריים( pranzo):

מנת פסטה שנחשבת כמנה ראשונה במסעדות או panino - סנדיץ שהם אוכלים בהפסקת הצהריים .

כל איטלקי לוקח במהלך היום riposo - מנוחה בין השעות 13-16 - סוגר את החנות והולך הבייתה לאכול ולנוח או לאכול במסעדה קרובה. לכן גם המסעדות פתוחות רק בשעות אלו, אם תגיע בשעה 17:00 למסעדה באיטליה ( במקומות לא מתויירים) סביר להניח שהיא תהייה סגורה או שהמלצרים מכינים אותה לפתיחה בערב.

הארוחה העיקרית של האיטלקים היא בשעה 20:00 בערב. יש נוהג בבתי הקפה לקחת אפריטיף - משקה אלכוהולי קל המגיע עם צלחת קטנה של בוטנים או תפוציפס לקראת השעה שש - שבע בערב.

המשפחה היא בראש ובראשונה לאיטלקים וזה כמובן מגיע ביחד עם שיחה סביב שולחן אוכל. אף אחד לא מעז להתקשר אלייך באיטליה בשעה 20:00 בערב מאחר ויודעים שזה זמן משפחה.

בטיולים שלי אני דואגת שנאכל טוב ולאכול במקומות שנחשבים מקומיים : עצירה ראשונה בעיירה נרני שממנה נגלה נוף יפיפה של נהר הנרה.

בנרני מצאתי מסעדה משפחתית "התרנגולת החופשייה" שמבשלת כל יום אוכל טרי והתפריט מתחלף לפי מה שבעלת המקום קונה בשוק, כל יום היא קונה גם פרחים טריים שיקשטו את המסעדה ובמסעדה מתנגנת מוסיקה של פרנק סינטרה

התפריט כתוב על לוח, המקום נמצא ברחוב bell veder - נקודת תצפית אשר צופה לעבר נרני ולאגם פיילדוקו.

משם נסענו צפונה למרכז אומבריה וכמה דקות מהמלון שלנו נגלה לפנינו פארק יפייפה fonti del clitunno שהמים בו צלולים כמו שמעולם לא ראיתי. לא יאומן שהיה זה רק היום הראשון וכמה שעות ראשונות לטיול מאחר והקבוצה כבר הייתה מגובשת, חברות שנרקמו ותחומי עניין משותפים וכמובן גם תמונות משותפות.

העיר גוביו :שוכנת בצפון אומבריה. החלטתי לקחת את הבנות לעיר הזו משתי סיבות, שוק של יום שלישי, השווקים מתקיימים בכל עיירה אבל הסיבה העיקרית היא רכבל הסלים שנמצא בעיר ואליו עולים להר אינג'ינו ( ingino) שצופה על כל גוביו ובו יש את בזילקה סן אובלדו. מה שמיוחד ברכבל שהוא רכבל בעמידה ושני אנשים בלבד יכולים לעלות עליו.

בטיולים שלי אני אוהבת להפתיע את הבנות. לא סיפרתי להן על הרכבל, הן רק ראו את ההר הגבוה ואת הבזליקה ששם ואמרתי להן "אתן תגיעו לשם", אף אחת לא ניחשה שאפשר להגיע בדרכים אחרות. היתה הפתעה נעימה כמו של ילדים שמגלים משהו.. אחת המשתתפות שבדרך כלל לא עולה על דברים כאלו אמרה שבזכות העובדה שזה היה הפתעה וההכלה של הנשים, היא החליטה לעלות. לפעמים כשאת יודעת מראש דברים את מחליטה עליהם לפי הדפוסים הישנים ודווקא כשהדברים ספונאטים ולא ידועים - לפעמים ההחלטה באותו הרגע היא שונה.

דברים שמגלים בעקבות הטיולים..

עיר המכונה גם "העיר שמתה" העיר הזו נוסדה לפני 2500 שנה, היא עשויה מטופ ובעקבות רעידות האדמה שהיו באיזור היא הולכת ומתפוררת. כדי להגיע אליה יש לעבור גשר צר ( לא מפחיד ולא מסוכן) ואז נכנסים לעיירה שוממת אך מטופחת מאוד ( הרבה סרטים צולמו בעיירה הזו), בצ'יביטה מתגוררים 7 אנשים בלבד. במקום יש מסעדה ובתי קפה וכמה חנויות.

אנחנו הגענו אליה ממש עם השקיעה ולכן העיר באמת נראתה נטושה... חזרנו כשהחשיך והגשר היה מואר, היתה תחושת מיסתורין והרפתקאה. הכניסה לעיר עולה כ5 יורו לאדם.

מפלי השיש cascate del mamrome :

מפלים מלאכותיים בגובה 165 מטר, שנוצרו עוד בתקופה הרומית על מנת למנוע שיטפונות שיצר נהר הולינו.כיום המפלים האלה משמשים גם ליצירת אנרגיה וחשמל.

בחודשי הקיץ הם נפתחים פעמיים ביום במשך שעתיים לתיירים ובחודשי החורף רק בסופי שבוע - שלוש אזעקות נשמעות לפני שפותחים את סכר המים ( לישראלים זה נשמע ממש כמו אזעקה שקוראת להכנס למקלט ולמצוא מחסה). ממליצה להגיע כמה דקות לפני ש"פותחים את הברז" על מנת להבין את עוצמת המים ואת השיטפון שמגיע תוך כמה דקות מרגע פתיחת הסכר.

לא רק בטוסקנה..

הרבה נוסעים לטוסקנה לבקר במטעי הזיתים ובכרמים ולטעום יינות ושמני זית. גם בחבל אומבריה כרמים רבים ומטעי זיתים ואנחנו חוינו ביקור ביקב משפחתי בשם romaneli במונטהפאלקו. כמו כן יש זן ענבים מיוחד לחבל אומבריה שנקרא sagrentino.

עוד עיירות ביניים באומבריה :לא לוותר על אסיזי היפה לטייל בסמטאות העיר וכמובן לבקר את הבזילקה היפה. אסיזי מפורסמת בזכות פרנצ'סקוס הקדוש, החידוש של פרנצ'קוס לנצרות היא שהנזירים צריכים להיות ולחיות בענווה, בצניעות לעזור לזולת,לחלש - עד אז הנזירים התבודדו מחיי החברה.

מונטה פאלקו : הר הנשר , העיירה הזו נקראת גם "המרפסת של אומבריה, מאחר וממנה נגלה נוף יפיפה של הכרמים ומטעי הזיתיים.

עירות ימי ביניים אחרות מומלצות: אורבייטו, פרוג'ה, ספלו, ספלטו.

מקווה שביליתן בנעימים איתי בפוסט זה. התמונות צולמו על ידי חברות הקבוצה שיצאו איתי לטיול נשים באיטליה וביקשתי מכל אחת שתשלח לי תמונה שהיא עבורה החויה הנצורה בליבה או מהי איטליה בשבילה.

רוצה להצטרף גם ? טיול נשים לאיטליה יוצא השנה בתאריכים :

12-16 - במאי 2023 או 8-12 ביוני 2023.

להתראות, רות .

1,659 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page